To-do-lijstjes, gebruik jij ze?

Moet je zoveel doen dat je het overzicht kwijt bent? Kan je niet slapen omdat je ligt te denken aan alles wat nog komt? Dan lijkt het me tijd om een to-do-lijstje te maken.

To Do lijst 2Zelf ben ik verzot op lijstjes. Boodschappen? Ik ga de kasten langs en maak een lijst. Studeren? Eerst opschrijven wat ik af wil hebben en wat er eventueel later nog kan. Drukke dag? Ik pak een pen en een blocnote en schrijf op wat ik wil doen. Hierbij noteer ik ook de meer logische dingen zoals “lunchen” of “thee drinken”, die op een drukke dag vaak worden vergeten.

Een van de laatste dingen die ik ‘s avonds doe voor het slapen gaan, is een lijstje maken van de dingen die ik morgen wil doen. Deze to-do-lijst geeft me rust. Maak ik hem niet, dan lig ik gegarandeerd een tijdje te piekeren over alle dingen die ik niet mag vergeten. Heb jij ook last van piekeren en niet kunnen slapen omdat je hoofd maar blijft malen? Probeer het eens; maak een to-do-lijst.

Mindmappen

Een to-do-lijst werkt een beetje als een simpele mindmap. Je ordent je gedachten op papier en je krijgt een duidelijk overzicht van alles wat je die dag gaat doen. Tijdens het maken van de lijst bedenk je al wat er allemaal komt kijken bij de taken die je voor ogen hebt. Hierdoor krijg je meer inzicht, net als bij een mindmap.

Met een to-do-lijst werk je efficiënter. Je vergeet minder snel iets en door het overzicht wat je heb kan je je tijd goed aanpassen. Je kan een to-do-lijst vergelijken met een lijst afspraken die je met jezelf maakt. En van Cialdini hebben we geleerd dat wij ons graag aan onze afspraken willen houden (zie de blog over Commitment).

Tips voor een effectieve to-do-lijst

  • Maak je taken realistisch. Denk hierbij aan de tijd die nodig is voor de uitvoering of de spullen die je in huis hebt. Een heel boek lezen lukt vaak niet in 1 dag. Verdeel een boek bijvoorbeeld in hoofdstukken en doe tussendoor een andere taak. Neem niet teveel hooi op je vork; een ambitieuze to-do-lijst is leuk maar vaak niet haalbaar.
  • Wees kritisch. Heeft alles prioriteit? Kan iemand anders ook een taak uitvoeren? Blijk je meer tijd nodig te hebben voor een onderdeel, wees dan niet bang om minder belangrijke taken naar een volgende keer te verschuiven.

To Do lijstje

  • Noteer taken met een werkwoord. Een lijstje met dingen die gedaan moeten worden (zoals “Tuin” en “Studie”) zet niet aan tot actie. Je maakt een lijst met dingen die je wilt doen. Formuleer het dan ook zo! “Tuin opruimen” en “Hoofdstuk 2 lezen”. Concrete taken zorgen ervoor dat je echt aan de slag gaat.
  • Breek grote taken op in kleinere delen. Elke kleine stap is weer een taak die je mag afvinken. Hierdoor wordt het makkelijker om aan die grote projecten waar je tegenop ziet te beginnen.
  • Streep of vink alle gedane taken af. Van het afstrepen van een taak krijg je weer nieuwe energie voor de volgende. Hierdoor is ook je lijst up-to-date en zie je gelijk wat je verder nog wilt doen die dag.

Een nieuwe lijst maken

Maak elke dag weer een nieuw lijstje. Neem ongedane taken uit de vorige lijst over en vul aan met nieuwe dingen. Staat iets langer dan een week onuitgevoerd op je to-do-lijst? Vraag jezelf dan af waarom je het nog niet gedaan hebt. Kan je de taak herformuleren of in kleinere stappen opbreken? Is het niet belangrijk genoeg, dan kan je het wellicht beter schrappen.

Ik gebruik bij voorkeur papieren, geschreven lijstjes maar je kan ze ook online aanmaken. Kijk eens op Tuxx of op Remember The Milk. Je kan ook een App gebruiken op je smartphone, bijvoorbeeld Any.DO, Evernote of Toodledo (voor iPhone en iPad).

Heb jij nog tips voor een effectieve to-do-lijst? Deel ze hieronder in een reactie.

Grietje

Leave a Reply Text